tirsdag 8. april 2008

'...Å vi må slit me rægninga å reinta..'

Heihei alle sammen.
Først vil jeg rette en medlidende tanke til de av mine lesere som IKKE bryr seg om fotball: I går gikk dere glipp av noe helt spesielt når Liverpool sendte Arsenal ut av Champions League i en fotballkamp det luktet svidd av. Seks scoringer og vanvittig trøkk. Og hvis jeg har lesere med Arsenal-sympatier: HAHAHA! SUCKERS!

Men det var ikke fotball jeg hadde tenkt å blogge om i dag.
For trefire år siden anskaffet jeg meg et kredittkort. Tanken var å ha det i bakhånd hvis det knep og jeg trengte å hoste opp et større pengebeløp hvis jeg ble klemt opp i et hjørne. Og tanken var ikke så veldig dum, EGENTLIG. I begynnelsen brukte jeg det lite. Etter en stund oppdaget jeg at det kostet en snau femtilapp hver gang jeg tok ut penger i minibank, men til alt hell slo jeg koden feil tre ganger, slik at den funksjonen ble sperret.
Jeg har stort sett brukt kortet fornuftig (hvis man ser bort i fra et hav av taxi-turer og regninger fra barer og skjenkesteder i inn og utland). Jeg har endatil cashet ut en bilreperasjon på mer enn tjue tusen mens jeg sa til mekanikeren :'DET 'E BARE MONOPOLPENGER ALIGAVEL'. Og det står jeg fast ved: Når man ikke ser pengene fysisk så er det bare et tøysetall på en lapp som man lar være å forholde seg til - til man får giroen i posten.
Hvis man har noenlunde oversikt trenger ikke et kredittkort være verdens undergang.
Etter at Rullserålls og jeg kjøpte leilighet i fjor har jeg hatt en slags oversikt. Gjeldsspøkelset som sikler meg i nakken har jeg holdt på avstand ved å jobbe ekstremt mye overtid, men de gangene jeg har jobbet mindre enn 30 timer en måned, blir det fort litt stramt. Og da er det mye lettere å ty til mastercard enn å kutte ned på forbruket. Det genuine problemet med kredittkort er at man bruker penger på forskudd. Penger man egentlig ikke har. Og så kan man bruke det overalt utenom i matvarebutikker og på polet. I det øyeblikket man IKKE klarer å betale tilbake det man har brukt - se da er det de VIRKELIGE problemene begynner. Rentene på slik gjeld er heavy nok til å knekke nakken på noen og enhver.

4 kommentarer:

paaskeharen sa...

en tvillingblogg! Spooky!

Frk. Frekkesen sa...

Hva faen er dette for noe? Er dere ikke selvstendige vesner lenger? Snakker vi blogging på kryss og tvers? Jeg liker det ikke.

Apropos fotball - det er harde tider for en RBK-supporter i skarrerrrrland. Forhåpningsfull slår du på boksen og tror at RBK- Fredrikstad skal åpenbare seg - SÅ ER DET SANDNES-ULF og SANDEFJORD SOM DUKKER OPP!=??? og som ikke dette er nok. RBK taper. Igjen.

Frk. Frekkesen sa...

Hvor er det blitt av rållserau sin blogg? Je vil ha rållserau!!!

Madame Mim sa...

Bjarte Båsland gir ut bok. Økonomisk rådgiving. Kanskje det er en ide til julepresang i år? Eller kanskje noe til huset ?